6 ore de somn - rău sau beneficiu?

Dacă dormiți cu două ore mai puțin decât de obicei toate cele 365 de zile, puteți economisi 30 de nopți și puteți obține treisprezece în loc de douăsprezece luni pe an. Merită sau nu? Clarificăm împreună!!! 


Rata de somn general acceptată pentru un adult este de 7-9 ore. Ca urmare, o persoană medie doarme o treime din viața sa - circa 20-25 de ani. Dar există o altă categorie de oameni - cei, care sunt capabili să doarmă în jumătate (4-5 ore) și în același timp continuă să lucreze productiv. Acest lucru a fost confirmat de oamenii de știință americani în studiile lor recente și chiar a fost inventat un nou termen “short sleepers” (puțin dormitori). 1-3% din populația lumii dorm 4-5 ore pe zi și se trezesc nu din cauza unei alarme, ci pur și simplu pentru că nu mai vor să doarmă și așa toată viața. De obicei, astfel de persoane au rude cu aceeași nevoie redusă de somn - ceea ce ar însemna și ne permite să presupunem că este o moștenire. 


În ciuda faptului că restul de 98% din populație îi consideră norocoși pe cei cu somnul scăzut, Academia Americană de Medicină a Somnului clasifică acest fenomen drept o tulburare - ca un subtip de insomnie. Oamenii de știință au început recent să studieze persoanele cu somn scăzut, însă deja au stabilit, că vinovatul fenomenului este un defect genetic.


În același timp, s-a observat că „non-dormitorii” se disting prin optimism, ambiție și energie. Vorbesc repede, nu sunt predispuși la supraponderalitate și sunt mai puțin sensibili la durerea fizică și stres. "În timpul unui interviu telefonic lung și complex care a avut loc ca parte a cercetării, short sleepers pot rezolva rebusuri, naviga pe internet sau comunica prin scris cu alte persoane", spune Christopher Jones, neurolog și cercetător în somn la Universitatea Americană din Utah. Pe lângă toate acestea, oamenii de știință suspectează că persoanele cu somn puțin pot fi susceptibile la hipomanie, o afecțiune mintală care este opusă depresiei. Se pare că nu este o problemă, ci totuși un diagnostic.



~~~~~~~~~~~
Schimbarea nevoii de somn oferită de natură este la fel de nerealistă ca mărirea sau scăderea dimensiunii picioarelor.
~~~~~~~~~~~

Oamenii, care se consideră puțin dormitori, în lume sunt cu mult mai mulți decât „oficialul” 1-3%. În același timp, oamenii de știință cred că schimbarea nevoii de somn, dată de natură, este la fel de nerealistă ca, de exemplu, creșterea sau scăderea dimensiunii unui picior. Jones (neurolog și cercetător în somn la Universitatea Americană din Utah) oferă un test, format dintr-o singură întrebare, care va ajuta să aflați adevărul: doarme mai mult o persoană atunci când are posibilitate, sau chiar și în zilele de weekend organismului îi este suficient 4-6 ore de somn? Cei care dorm suficient, - nu sunt “puțin dormitori”


Pentru lipsa de somn trebuie să plătești cu propria sănătate. Lipsa cronică a somnului poate provoca funcționarea defectuoasă a organismului: agravarea gastritei sau afectarea vederii. La urma urmei, creierul este centrul sistemului nervos. Și dacă nu se odihnește pe deplin, atunci toate organele vor suferi. 


Potrivit specialiștilor, o consecință naturală a lipsei de somn este depresia, care în circumstanțele actuale va funcționa ca un mecanism de autoconservare. Omul își pierde motivația, scade ritmul frenetic - și doarme.

~~~~~~~~~~~
După 17 ore fără somn, o persoană se simte ca și cu 0,5 ppm de alcool în sânge
~~~~~~~~~~~

Lista consecințelor neplăcute ale lipsei cronice de somn include obezitatea, afectarea memoriei și atenției, îmbătrânirea accelerată, riscul de boli de inimă, diabet și cancer. Lipsa unui somn adecvat poate acționa ca un pahar de vin în organism. S-a constatat experimental că după 17 ore fără somn, o persoană simte la fel ca și cu 0,5 ppm de alcool în sânge. Adică, dacă te trezești la 6 dimineața, până la ora 23:00 poți fi deja un pic „amețit”. Iar în cazul lipsei de somn timp de 24 de ore, starea va fi ca și cum o persoană ar avea 1 ppm de alcool în sânge. Nu în sensul că va avea o stare de euforie provocată de alcool, ci în faptul că va fi la fel de distras și neatent. În situațiile în care vrei cu adevărat să dormi, dar trebuie, de exemplu, să conduci o mașină, cercetătorii de la Universitatea Britanică din Loughborough te sfătuiesc să bei două căni de espresso și să adormi pentru 15 minute. Oamenii de știință au testat diferite modalități de a rezista somnului și au descoperit că această combinație este cea mai eficientă.



În 2003, cercetătorii de la Universitatea din Pennsylvania au efectuat un experiment interesant. Au împărțit 48 de persoane în trei grupuri: participanții primului grup au dormit 4 ore pe zi timp de două săptămâni, al doilea - 6 ore, al treilea - 8. În timp ce erau treji, subiecții erau testați la fiecare două ore pentru atenție, memorie și viteză de reacție. Cu rezultatele celui de-al treilea grup nu au existat probleme, în timp ce indicatorii primului și celui de-al doilea grup s-au înrăutățit constant. Mai mult decât atât, cei care au dormit 4 ore au fost de două ori mai rapizi decât cei care au dormit 6. Dar cel mai interesant lucru este că aproximativ în a cincea zi, subiecții au încetat să se plângă de somnolență insuportabilă. 

Se părea că organismul se adaptase la lipsa somnului, dar în realitate își pierduse capacitatea de a-și evalua în mod adecvat starea. Adică, omul care deja o perioadă lungă de timp nu doarme suficient, nici nu realizează că se află nu în cea mai bună stare. 


Thomas Wehr, psihobiolog la Institutele Naționale Americane de Sănătate din Bethesda, a efectuat un experiment, în urma căruia 24 de persoane trebuiau să stea în pat, într-o cameră întunecată, timp de 14 ore pe zi. La început, subiecții dormeau 12 ore. Aceasta înseamnă că nu au dormit suficient mai devreme, deși niciunul dintre ei, înainte de începerea experimentului, nu s-a plâns de somnolență sau sănătate precară. 


Cu fiecare zi, aceștia dormeau din ce în ce mai puțin, ajungând treptat după o lună la 8 ore de somn. Ulterior, subiecții au continuat să doarmă exact la fel de mult, deși experimentul a continuat încă trei luni. În același timp, toți participanții au observat o claritate fără precedent a conștiinței, veselie și un val de energie.


Experiența a dovedit că durata optimă de somn pentru o persoană este o treime din zi, ceea ce este un lux conform standardelor moderne. Dar există modalități de a profita la maximum de somnul de 6 ore. 

 


Specialiștii recomandă culcarea zilnică la aceeași oră. Pentru început ar putea fi mai complicat, însă treptat veți forma un regim și va deveni mult mai ușor. Se recomandă, de asemenea, culcarea înainte de ora 23:00 pentru a nu perturba producția de hormon melatonină, care este responsabilă de refacerea și reînnoirea organismului. O bună parte a acestui hormon este produs în timpul somnului nocturn. 

De asemenea, se consideră că somnul sănătos și televizorul sunt incompatibile: ecranul albastru acționează precum cafeina - supraexcită sistemul nervos. În plus, te încarcă cu negativitate. În schimb, se recomandă citirea cărților și ascultarea muzicii bună - atunci somnul va fi mai profund. 


Având în vedere că suntem martori ai secolului tehnologiilor, au fost dezvoltate câteva aplicații speciale, care vor ajuta să controlați somnul: Sleep Cycle, Sleep Time, SleepBot și Sleep by MotionX. Acestea analizează fazele somnului și încearcă să trezească ușor persoana în timpul fazei „lungi”. Nu este exclus că cercetările ulterioare vor descoperi secretul nu doar cum să dormi mai puțin și să dormi suficient în același timp, dar și cum să rămâi mereu energic și activ.

Zilnic de la 7.55 la 20.05
Solicitați un apel
Coș(0)

Logare

Setați o nouă parolă

Revenim cu apel!